Skrevet av Andreas S. Iversen
Disse spørsmålene, og mange flere, håper vi å kunne se på i månedene fremover. Forhåpentligvis finner vi noen svar, uansett ønsker vi å løfte debatten og kunnskapen rundt ungdomsarbeid for ungdom i aldersgruppen 15-18. Tiden mellom konfirmasjonen og de avsluttende eksamener i 3. Klasse på videregående. En tid med store omveltninger. En tid med følelser og utvikling, med spenning, kriser, søken etter aksept og identitet, og ikke minst en tid med aktivitet. Mye aktivitet! Det er ikke umulig at dagens 15-18-åringer generelt er mer aktive enn noen gang. Kveldene fylles fort av venner, fester, idrett, kultur, underholdning, osv.
Hva er det kristne ungdomsarbeid i kirker og organisasjoner tilbyr ungdom? En hjelp til tro? Jesus? Et sted å være? Omsorg? Noen som ser og hører? Noen å være sammen med?
Forhåpentligvis alle de ovennevnte. Men om målet kanskje er tilnærmet det samme for alle ungdomsarbeid, så er midlene utrolig forskjellige. Ledertrening, kor, klubbkvelder, villmarksgrupper, idrettslag, mekkegrupper, ungdomsgudstjenester, smågrupper, osv – tilbudet rundt omkring i landet er mildt sagt variert.
På Ungdomsarbeid.no begynner vi der hvor vi opplever at utfordringen med denne aldersgruppen begynner – i konfirmasjonstiden. I ukene fremover skal vi presentere flere av de nyeste konfirmantoppleggene lansert, eller relansert, i 2015. 29. April endrer vi fokus noe og avholder tankesmie på Det teologiske Menighetsfakultet hvor vi løfter opp spørsmålet om hva vi ungdommene skal være etter konfirmasjonen: Ledere? Deltagere? Medarbeidere?
Samtidig ønsker vi å fokusere så bredt som mulig på et tema vi ser som kjernen i det vi brenner for: kristent ungdomsarbeid i kirke og organisasjoner. Kanskje kan vi lære av hverandre ved å dele historier? Kanskje kan faglig input rundt ungdomstida være til hjelp? Kanskje kan vi løfte opp aktuelle utfordringer og diskutere mulige løsninger?
Vi håper at dere blir med oss på reisen, og at dere spiller inn ønsker og utfordringer, kommentarer og bidrag fra deres egen erfaring og kontekst.