Skrevet av Kristian Nesbu Vatne
Virkeligheten = analog + virtuell
Voksne bruker ord som «den virkelige verden» og «den virtuelle verden». For barn og ungdom blir dette et skille som verken oppleves relevant, forståelig eller ønskelig. Læring kan skje på skolen, men læring kan også skje på nettet eller gjennom spill. Vennskap oppleves i skolegården og på fotballbanen, men også på MSN, Facebook og på chattesider. Vennskap kan være personer man treffer i nabolaget, og vennskap kan være mennesker som bor i en helt annen del av verden og som man treffer på nettet, eksempelvis personer man spiller sammen med. Barn starter dagen med å sende sms til vennene sine, man møtes på skolen, man kommer hjem og chatter på MSN mens man gjør lekser, man møtes på ettermiddag eller kveld, og man avslutter dagen med å oppdatere hjemmesiden, chatte på MSN og sende noen tekst- eller bildemeldinger for å fortelle vennene om dagen. Barn og unges virkelighet = analog + virtuell, to sider av samme sak. To rom i unges opplevelse av verden.
Muligheter og gleder
Det finnes masse positivt, nyttig og trivelig med nettet. Internett gir oss fantastiske muligheter til utveksling av informasjon, kunnskap og erfaringer. Nettet skaper nye møteplasser og sosiale arenaer på tvers av landegrenser, samfunnsklasser, kjønn, rase, tro og fysiske funksjonshemminger. Nettet leverer underholdning, og gir brukerne mulighet til å skape underholdning og publisere dem for en potensielt gedigen tilskuermasse. Gjennom nettet blir geografi ingen hindring for å møtes og det blir lettere å kommunisere uavhengig av hvor du befinner deg. Slikt er spennende.
Unge medskapere
Barn og unge er aktive brukere av digitale medier. Tilnærmet lik alle tenåringer i Norge har egen mobil og tilgang til Internett, over 80 % av norske husstander med nettilkopling cruiser på bredbånd i følge Microsoft. I følge Medietilsynet er spilling, chatting, leksearbeid og nedlasting av programmer unges hovedaktiviteter på nett. De er også innovative og nyskapende brukere av mediene: De utforsker nettet, de skaper innhold og gir åpenhjertig respons. Mange unge har gode IKT-kunnskaper, samtidig er det mange brukere som trenger å få trimmet opp gode IKT-holdninger. Smart, trygg og trivelig bruk av de virtuelle er sentrale stikkord.
Utfordringer
I følge Eva Barton i EUs kommisjon for sikker bruk av nettet er ungdom i stadig større grad klar over farer på nettet, og blir mer kritiske til innholdet de møter. Samtidig velger de å utsette seg selv for potensiell risiko gjennom egne valg på nettet. Få unge snakker med voksne om ubehagelige opplevelser på nettet, og foreldre er gjerne de siste de går til. Frykten for restriksjoner som at mor klipper over nettkabelen eller at far inndrar husets trådløse router er viktige årsaker til at barn ikke prater med foreldre om utriveligheter. De vil heller holde opplevelsen for seg selv, eller de snakker med venner.
Digital mobbing
En av fire ungdommer i alderen 9 – 16 år mottar uønskede seksuelle kommentarer på nettet i følge Medietilsynets Trygg bruk-avdeling. 69 000 ungdom i samme alder oppgir at de har sendt hatefulle meldinger til andre via nett og mobil. Mobbing kan skje på chatteprogram som MSN både i form av utrivelige utsagn eller utestengning. Andre utfordringer kan være personlige bilder som publiseres på nett uten samtykke fra avbildede samt ryktespredning på hjemmesider, MSN eller via mobil. Eller hva om noen oppretter en egen hatside mot deg på nettet? Det er enkelt å gjøre det for de som har vilje til det, men kan være vanskelig å få fjernet for den som ender opp som sjikaneoffer på nettet.
Henvendelser fra fremmede
I 2003 viste en undersøkelse fra Medietilsynets Trygg bruk-enhet at 40 % av ungdommer i alderen 9 – 16 år ble spurt av en fremmed de møtte på nettet om å møtes i virkeligheten. 69 000 unge har møtt en nettvenn i virkeligheten, 45 % tok med en venn til første møte, 14 000 stilte opp alene viser tall fra Medietilsynet (2006). Stort sett går det bra, men noen ganger kan det dukke opp en helt annen person enn forventet. «Nettsamfunn er blitt de pedofiles jaktmark i så stor grad at nesten alle barneovergrep begått av fremmede voksne kan knyttes til nett. Problemet er svært alvorlig, «uttalte Harald Skjønsfjell, leder for seksjon for seksualisert vold i Kripos til VG 20.07.07. Ungdom bør ta med en voksen man stoler på til første møte med en nettvenn.
Publisering av bilder
Gjennom nett og mobil er det svært enkelt å publisere bilder og videofiler, enten ved å legge dem ut på nettet eller ved å sende dem til andre via mobil. Det er enkelt, men ikke nødvendigvis lurt. Har du videresendt eller publisert et bilde av deg selv eller andre har du i praksis gitt det fra deg uten mulighet til å tilbakekalle bildet. Digitale bilder er svært enkle å kopiere og distribuere, og bilder kan endres på og settes inn i andre sammenhenger. Eksempelvis kan et spenstig bilde fra en spenstig klassefest dukke opp på pornosider uten at vedkommende som er på bildet vet eller ville at den spenstige situasjonen ble fotografert eller publisert. Noen få tastetrykk og en eventuell moralsk sperre er som regel det eneste som hindrer unge i å spre private bilder. For å sette det på spissen: Man bør ikke publisere bilder man ikke ønsker at en fremtidig arbeidsgiver eller ektefelle skal finne senere.
Gode sider og andre sider
Gode nettsider og andre nettsider ligger side om side på eteren, og det er ikke alltid like lett å vite hvilken kategori man havner i før man er inne på siden. På nettet kan hvem som helst opprette sider og legge ut informasjon, mediet har ikke samme kvalitetssikring som trykte medier vil ha. Mange pornografiske nettsider har eksempelvis nettadresser som bevisst spiller på navnelikhet eller stavefeil koplet opp mot kjente nettsider. Eksempler: hotmail.com vs hotmale.com, deiligst.no vs deiligst.com. En sunn kritisk sans er en viktig egenskap for sunne cybercitizens: Du skal ikke tro alt du hører, du skal ikke tro alt du ser. Tenk gjennom hvor du vil gå, det er ingen skam å snu om du havnet i feil fil.
Destruktivt innhold: Let og du vil finne…
Leter man etter mørke på nettet vil man finne det i bøtter og spann. Her finner du alt i fra detaljerte oppskrifter på selvmordsmetoder og molotov cocktails til bilder, lydfiler og videoklipp av alt du skulle ønske ikke var sant. Det er ikke noe nytt at menneskeheten sysler med mørke og utrivelige saker, det nye momentet er i hovedsak at alt blir lettere tilgjengelig gjennom nettet. Nettet gjør det også enklere å spre skyggefulle ideer dersom man har interesse av dette til et potensielt stor publikum.
Naturfaglig innhold: Let og du vil definitivt finne…
Porno flyter fritt på nettet. Gutter og jenter, kvinner og menn i alle slags stillinger og antrekk/uten antrekk er noen tastetrykk unna enten du er 6, 16 eller 60 år. Pornobransjen elsker penger og skyr ingen midler for å skaffe seg dette. Ungdom er blitt mye mer liberale i hva man mener akseptabelt å se, og gjennom nettet leveres stadig kraftigere kost til de som vil se og høre. Det som var forbundet med skam og tabu for foreldregenerasjonen, er blitt så utbredt at mange unge vil kalle det allment akseptert. Voksenverden kommer tidlig tett på barn og unge. Å vandre på den smale sti i en hormonell ungdomstid har vel neppe blitt enklere etter at nettet kom.
Where to go?
Hvor går grensen for hvilke sider som er ok å besøke? Hva er akseptabel adferd på nett? Hva er greit å se og gjøre på nettet? Tidsviktige spørsmål med få sort-hvite svar. Jeg ville benytte samme sjekkpunkter her som på andre baner i livet: Bygger det opp? Er det sant? Er det trivelig og godt? Tåler det lys og innsyn fra Gud og mennesker? Hvis ja: Enter. Hvis nei eller sterke innslag av tja: Curiosity killed the cat, mye vil gjerne ha mer og fluer er ingen pålitelig kilde å spørre dersom man lurer på om hestemøkk er godt. Kanskje like greit å holde seg unna.
Levende hoder – våkne hjerter
Evne til å reflektere over innhold og adferd er en viktig digital ferdighet. I kristne sammenhenger tenderes det til å gjøres ett av tre når temaet er mediebruk: Man sier nei til det meste, man sier ingenting om sakene eller man utvikler en konstruktiv dialog med ungdommer om bruk, opplevelser, valg og påvirkning. Personlig anbefaler jeg det siste.
Den gylne regel
Det du vil at andre skal gjøre med deg kan du gjøre med andre, uttalte Jesus for to tusen år siden. Enkle ord med stor visdom og dybde. En glimrende leveregel som fungerer like godt i det digitale som analoge liv. Lær den unge den vei han skal gå, så viker han ikke fra den når han blir gammel. Det handler om å meisle frem våkne hoder og levende hjerter.
Tilbakelinking Vanessa Smith